Avbeställning enligt AB 04

I 6 kap. 11 § AB 04 den så kallade slutavräkningsregeln, vilket innebär att en
slutavräkning ske mellan summan av avgående arbeten och summan av
tillkommande arbeten. En slutavräkning sker på begäran av entreprenören efter
entreprenadtidens slut.

Grundtanken med slutavräkningsregeln är således att hindra beställaren från att godtyckligt minska omfattningen av entreprenaden, genom att större arbeten avgår utan påföljd, samt för att kompensera entreprenören för den utebliven vinst som drabbar denne på grund av detta.

En vanlig uppfattning är att slutavräkningsregeln ger intryck av att beställaren har en generell avbeställningsrätt utan skadeståndsskyldighet, vilket emellertid är felaktigt. Enligt min bedömning medför bestämmelsen ingen skyldighet för entreprenören att acceptera avbeställning av arbeten som saknar samband med ÄTA-arbeten.

Slutavräkning och schablonreglerna – så funkar det!

Slutavräkningsregeln innehåller schabloner för det värde entreprenören kan
gottskriva för det arbete som avgått. Första stycket i bestämmelsen anger att om
värdet för avgående arbeten överstiger värdet av tillkommande arbeten har
entreprenören rätt till 10 % av mellanskillnaden.

Det ska härvid uppmärksammas att bestämmelsen anger ”värdet” vilket innebär att regeln ska läsas tillsammans med övriga bestämmelser i kapitlet. Första stycket innebär att entreprenören är berättigad till de 10 % under förutsättning att han kan styrka mellanskillnaden.

Bestämmelsens andra stycke är kumulativ med första stycket, det innebär att
entreprenören utöver de 10 % även har rätt till skälig ersättning för utebliven vinst på den del av mellanskillnaden som överstiger 20 % av kontraktssumman. Notera att mellanskillnaden ska stå i jämförelse med kontraktssumman och den överskjutande del av beloppet som överstiger 20 %.

Andra stycket kan medföra vissa problem då bestämmelsen är utformad för fastprisentreprenader. Hur ska detta beräknas om arbetet sker på löpande räkning och det därmed inte finns någon konkret kontraktssumma att förhålla sig till. Sedan är nästa fråga som entreprenörens ska ställa sig – vad är skälig ersättning?

Det är inte helt enkelt att räkna ut vad som skälig ersättning av överskjutande del enligt andra stycket. Däremot kan 6 kap. 10 § AB 04 avseende entreprenörsarvodet
ge viss vägledning av vad som kan anses utgöra skälig ersättning.

Slutavräkningsregelns tillämpning vid avbeställning

En avbeställning ska inte förväxlas med avgående arbeten. Avgående arbeten kan
uppstå när man beställer ändrings- eller tilläggsarbeten, eller andra skäl. En
avbeställning innebär att beställaren avsäger sig hela eller en del av entreprenörens prestation enligt kontraktet. Avbeställning ska inte heller förväxlas med hävning som regleras av 8 kapitlet i AB 04.

AB 04 helt saknar uttryckliga bestämmelser kring avbeställning. Vanligtvis har Högsta domstolen låtit frågan om skadestånd på grund av avbeställning bedömas enligt skadeståndsbestämmelserna i köplagen eller konsumenttjänstlagen. Däremot
har det förekommit ett antal domar där domstolen har godkänt en beräkning av
skadeståndsanspråket med stöd av 6 kap. 11 § AB 04/ABT 06.

I ett nyligen meddelad dom från Svea Hovrätt den 4 juni 2024 i mål nr T 2474-23
prövade hovrätten frågan hur slutavräkningsregeln kunde utgöra grund för en
skadeståndsberäkning. Målet grundar sig i en fråga om entreprenörens
skadeståndsanspråk på grund av en obefogad hävning.

I målet gjorde entreprenören gällande att vinsten i entreprenaden skulle uppgått till
10,7 procent av kontraktssumman och att detta ska anses utgöra skälig ersättning för utebliven vinst. Vidare gjorde entreprenören gällande att skadeståndet skulle beräknas med stöd av 6 kap. 11 § ABT 06. Hovrätten ansåg att
skadeståndsberäkningen vid den obefogade hävningen kunde likställas med en
avbeställning, och att anspråket därmed kunde beräknas enligt slutavräkningsregeln.

Det är emellertid oklart vilken prejudicerande effekt hovrättens dom kommer att medföra. Frågan man kan ställa sig är om domen innebär att entreprenören kan välja grunden för skadeståndsberäkning eller om det numera är 6 kap. 11 som ska utgöra beräkningsgrund då den innebär vissa bevislättnader?

Hur kan Terra Advokat hjälpa er?

Terra Advokat bistår både beställare och entreprenörer i frågor som berör
slutavräkning och avbeställning i entreprenad. Kontakta oss för professionell juridisk rådgivning eller vid tvist om ersättning vid slutavräkning och/eller avbeställning.

Ta del av ytterligare inlägg

entreprenadupphandling

Entreprenadupphandling

En entreprenad som en exempelvis en kommun upphandlar genom lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, ”LOU”, brukar ibland kallas för en entreprenadupphandling. När det gäller entreprenadupphandling

Läs mer »
Specificerad faktura

Specificerad faktura

När en näringsidkare utför uppdrag åt en konsument aktualiseras inte allt för sällan frågor om specificerad faktura. Det mer korrekta, juridiska begreppet är specificerad räkning.

Läs mer »