Handlingar i Konsumententreprenader

I de flesta entreprenader avtalar parterna om vilken typ av handlingar och dokumentation som ska tas fram av entreprenören och som ska presenteras för att entreprenaden ska kunna godkännas vid slutbesiktning. Men i konsumenttjänstförhållande diskuteras sällan vilka handlingar som beställaren vill ha, trots detta förutsättes det att de ingår i arbetet. På grund av detta uppstår ofta oenigheter mellan konsument och entreprenör då parterna har olika uppfattning kring vilken dokumentation som avtalats. I denna artikel beskrivs översiktligt vilka handlingar som du i egenskap av entreprenör har skyldighet att tillhandahålla och bekosta i samband med konsumententreprenader.

Allmänt om entreprenörens skyldighet för handlingar

Enligt konsumenttjänstlagen ska arbetet utföras fackmässigt, vilket både innefattar att arbetet i sig ska vara fackmässigt, och ett krav på vissa handlingar och dokumentation. Om det sedan saknas en viss typ av handlingar så kan detta utgöra ett fel enligt konsumenttjänstlagen. Klassiska handlingar i en entreprenad är handlingar såsom; Drift- och skötselinstruktioner, Konstruktionsritningar, Relationshandlingar, Intyg, Egenkontroller, provtagningar och m.m. Men vilka handlingar och dokumentation i en konsumententreprenad är du som entreprenör skyldig att tillhandahålla?

Entreprenadformen har betydelse

Inledningsvis för att avgöra vilka handlingar som ingår beror på vilken entreprenadform som det rör sig om. Om det är en totalentreprenad är entreprenören skyldig att ta fram och bekosta handlingar såsom relationshandlingar och konstruktionsritningar, medan vid en utförandeentreprenad är det beställaren som ansvarar för handlingarna. Framtagning och ansvaret för handlingar följer nämligen av entreprenörens projekteringsansvar vid totalentreprenad. Även om det till början av en utförande entreprenad är det dock vanligt att entreprenören i praktiken tar på sig ett projekteringsansvar.

Handlingar enligt lagkrav och säkerhetsföreskrifter

I Boverkets byggregler (BBR) ska entreprenören tillhandahålla drift- och skötselinstruktioner till beställaren. Detta är ett allmänt råd enligt BBR, men har i praktiken blivit alltmer ett krav som konsumenten har rätt att förvänta sig vid ett fackmässigt utförande. Det avser exempelvis bruksanvisningar och skötselråd för ventilationssystem, enskilt avlopp, el- installationer och m.m. Syftet med dokumentationen är att byggnader och deras installationer som följer av BBR:s föreskrifter ska uppfyllas under brukstiden.

Övrig dokumentation i konsumententreprenad

Övrig dokumentation kan exempelvis vara egenkontroller, provtagningar, och m.m. Betydelsen av dessa handlingar varierar från fall till fall och är föremål för diskussion inom juridiken. Funktionen av en egenkontroll är att entreprenören för egen del kontrollerar att arbetet är utfört enligt gällande regler och föreskrifter, vilket typ av arbete som ska utföras har således betydelse. Men många gånger väljer entreprenören att inte upprätta egenkontroller i samband med mindre konsumententreprenader då den administrativa kostnaden blir alltför hög. Att egenkontroller eller likande kvalitetssäkring ska upprättas följer bl.a. av standardavtal, AMA och branschnorm. Om avtalat ska dokumentationen
givetvis överlämnas till beställaren, men även om avtal saknas kan sådan dokumentation behöva överlämnas. Utebliven dokumentation kan innebära att entreprenaden inte kan godkännas vid besiktning eller att försäkringen inte täcker vid eventuella fel.

Se över dokumentationen innan du börjar!

Kontrollera noga innan arbetet påbörjas vilka handlingar som du i egenskap av entreprenör är skyldig att tillhandahålla konsumenten. Beroende på entreprenadform, karaktären av uppdraget, lag och i försäkringshänseende varier kraven på vilka handlingar och dokumentation du ansvarar för och ska bekosta. Var tydlig med konsumenten om vilka handlingar som faktiskt ingår i det avtalade priset.

Hur Terra Advokat kan hjälpa dig kring konsumententreprenad

Terra Advokat erbjuder allt från kurser, juridisk rådgivning och biträde vid tvist för
entreprenörer i konsumententreprenader. Vi utgör ett stöd redan innan avtalets tecknande, under entreprenadens utförande och efter dess avslut. Hör gärna av dig till oss på Terra Advokat för rättsligt stöd för dig som entreprenör och ett lyckat utförande i konsumententreprenad.

Ta del av ytterligare inlägg

avbeställning och slutavräkning i entreprenad

Avbeställning enligt AB 04

I 6 kap. 11 § AB 04 den så kallade slutavräkningsregeln, vilket innebär att enslutavräkning ske mellan summan av avgående arbeten och summan avtillkommande arbeten.

Läs mer »
entreprenadupphandling

Entreprenadupphandling

En entreprenad som en exempelvis en kommun upphandlar genom lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, ”LOU”, brukar ibland kallas för en entreprenadupphandling. När det gäller entreprenadupphandling

Läs mer »